Vill du ha gratis bantningstips och info om nya dieter? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

(fyll i din e-mail här nedan)

Subscribe Unsubscribe

 Ornish-Dieten


 

 

Ornish-Dieten utvecklades av Dr. Dean Ornish. Denna Diet tillhör kategorin lågfettsdieter precis som LEARN-dieten. Dean Ornish har skrivit en bok där dieten beskrivs riktigt utförligt ” Dr. Dean Ornish's Program for Reversing Heart Disease” . Ornish dieten är speciellt utformad för att förhindra och motverka hjärtsjukdomar, men har på senare tid utvecklats till en bantningsmetod. OrnishDieten är en vegetarisk diet som kort går ut på att äta lite fett och mycket grönsaker,  baljväxter och andra fiberrika livsmedel. Du behöver inte gå hungrig när du går på denna diet för tanken är att du skall äta dig mätt på grönsaker och fettsnåla livsmedel.

Ornishdieten är en mycket strikt diet och har stränga begränsningar för hur mycket kolesterol och mättat fett maten får innehålla. Kött och fisk är inte tillåtet men lätta mejeriprodukter och äggvitor är tillåtet till viss del. Dieten förespråkar komplexa kolhydrater såsom frukt, brunt ris,  och fibrer m.m. men begränsar intaget av enkla kolhydrater såsom socker, honung och vitt ris. Det är förbjudet att äta nötter och fisk till skillnad från många andra dieter. Men däremot rekommenderar Ornish att du äter omega-3  eller fiskolja för att få i dig tillräckligt med nyttigt fett. Som komplement till dieten rekommenderar Ornish psykisk aktivitet och meditation.

Denna diet kan med fördel kombineras med ett effektivt bantningspiller. Klicka här för att prova gratis!

 

 

För att komma igång med din nya kosthållning och lyckas hålla dieten gå gärna med i en viktklubb. Exempelvis www.matdagboken.se. Där får en personlig matdagbok, personlig motionsdagbok, personliga uträkningar såsom BMI, personligt energibehov, recept och mycket mera. Matdagboken är kopplad till livsmedelverkets databas vilket underlättar rätt kosthållning. Olika menyer för viktminskning ingår.

 

För att inte misslyckas med bantningen: Komplettera med en bra multivitamin och en bra multimineraltablett. Denna ser till att du får de vitaminer och mineraler som du behöver. När man bantar är det vanligt att man snabbt lider brist på dessa viktiga ämnen, vilket i sin tur får dig att avbryta bantningen i förtid p.g.a. av dåligt mående. Tips: Just nu kan du prova en Multivitamintablett gratis i hela 2 månader. Den som både innehåller 20 st av de viktigaste vitaminerna OCH mineralerna, den innehåller även extrakt av grönt te som ökar förbränningen! Klicka här för att komma till erbjudandet: Efi SE

 

Ornishdietens tallriksmodell ser ut såhär: 10% fett, 20% protein och 70% kolhydrater.  

 

 

Källa:

Wikipedia: Ornish Diet

 

 

 

Observera!

Om du mår illa, är gravid, har problem med njurarna, har diabetes, oroar dig eller har övriga frågor kontakta din läkare eller dietist. Det är aldrig fel att rådgöra med din  läkare INNAN du börjar banta.

 

Lycka till att banta med Ornish-Diet! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Till startsidan ViktVakten.se


Copyright 2007-2008 viktvakten.se        E-post: info@viktvakten.se